Penktadienis, 24 kovo, 2023
spot_img
spot_img

Ką reikia žinoti kai buhalteris atlieka dalį vadovo darbo

Ar jau skaitėte?

Skaitomiausi

Kartais sparčiai augančiose įmonėse, o dažniausiai – mažose, pasitaiko nesusipratimų. Tarkim, dubliuojamos ar visiškai neatliekamos tam tikros funkcijos, darbuotojai nežino, į ką kreiptis atsitikus nenumatytai situacijai, nesirūpinama darbo sąlygomis, mikroklimatu. Blogo vadovavimo pavyzdžių išties apstu. Ir tai gali tęstis metų metus, kol neįvyksta nelaimingas atsitikimas ar konfliktiškai nusiteikęs darbuotojas pamato, kad iš šios situacijos gali uždirbti, kreipdamasis į Darbo ginčų komisiją. Tai realūs pavyzdžiai, todėl pasimokyti derėtų daugeliui įmonių ir sustyguoti įmonės procesus taip, kad nebūtų terpės atsirasti bet kokioms negatyvioms situacijoms.

Dažnas pavyzdys – kai įmonės vyriausiasis finansininkas (vyriausiasis buhalteris) jaučiasi už viską atsakingas ir imasi pernelyg didelės iniciatyvos sureguliuoti įmonėje vykstančius procesus. Jei toks „iniciatyvos pilnas finansininkas“ tvarkytųsi savo buhalterijoje, tai tikrai pagirtina. Tačiau užsimojęs vadovauti visai įmonei, ne visada tam turi reikiamos kompetencijos.

Gero įmonės valdymo principai

Jurgita Navikienė. Mokymų įmonės COUNTLINE lektorė.

Įvairiuose literatūros šaltiniuose galima rasti skirtingai interpretuojamas sritis, kurias turi apimti šie principai. Svarbiausia suprasti ir pasirūpinti, kad nė vienas procesas, vykstantis įmonėje ar turintis įtakos jos veiklai, nebūtų pamirštas. Todėl apibendrintai gero įmonės valdymo principus galima būtų išdėstyti taip:

  1. Sprendimų priėmimui būtina tinkamo dydžio komanda ir jos motyvavimas. Konsultacijos, pasitelkiant kitų įmonių specialistus – pagal poreikį.
  2. Ilgalaikė įmonės sėkmė – kas už ją atsakingas? Strategijos sukūrimas ir monitoringas.
  3. Komandos susirinkimai – kaip dažnai juos rengti? Efektyvus laiko valdymas ir sprendimų priėmimas. Komandos edukavimas.
  4. Komandos narių veiklos apmokėjimas ir premijavimas. Kokią efektyviausią darbo apmokėjimo sistemą pasirinkti?
  5. Rizikos valdymas – kaip ją nustatyti? Periodinė nustatytos rizikos kontrolė.
  6. Finansinė įmonės duomenų analizė – kaip dažnai ją atlikti ir kokius duomenis analizuoti?
  7. Sprendimų priėmimo atsakomybės valdymui pasitelkiamas civilinės atsakomybės draudimas. Sprendimų priėmėjų kompetencija ir pakankamos informacijos būtinybė.
  8. Išorinių veiksnių įtaka įmonės veiklai – „žaliasis judėjimas“, žiedinė ekonomika, nediskriminavimo principai ir t. t. Kiek įmonei tai svarbu ir kaip išlikti geros reputacijos?

Gerosios praktikos pavyzdžiai

Didelėse korporacijose visame pasaulyje, o ypač biržoje kotiruojamose bendrovėse, įprasta turėti valdybą. Tačiau Lietuvoje tiek daug didelių įmonių nėra, kurios remtųsi jau patvirtinta praktika. Todėl dažniausiai net ir didesnėse įmonėse valdybos nėra, o strategijos sukūrimo, valdymo ir priežiūros funkcijos tenka vadovui. Dar blogiau, kai vadovas nemoka ar nesugeba deleguoti funkcijų ar sutelkti personalo bendram tikslui – tuomet tokiose įmonėse vyrauja chaosas. Dažnai pastebima ir neįprastai didelė darbuotojų kaita, nes atsakingi darbuotojai negali prisiimti atsakomybės, kuri nėra tinkamai paskirstyta.

Jei bendrovėje nėra valdybos, būtų galima tuos pačius gero įmonės valdymo principus pritaikyti ir darbuotojų kolektyvui, į įmonės valdymą įtraukiant administracijos, o tam tikrais atvejais – ir kitų ne administracijos padalinių atstovus. Bet kurioje įmonėje verta įdiegti aukščiau išvardintus principus, tik adaptuojant pagal kiekvienos įmonės specifiką.

Jeigu vis dar iniciatyvos per daug rodo vyriausiasis finansininkas (vyriausiasis buhalteris), derėtų jam priminti, kad tokio darbuotojo funkcija turi pasibaigti ties jo kompetencijomis ir atsakomybe. Žinoma, vyriausiojo finansininko dalyvavimas įmonės valdyme yra itin svarbus dėl istorinių duomenų pateikimo ir jų analizės bei prognozių.

Formalios tvarkos ir susitarimai

Yra toks teiginys „Visko aprašyti ir reglamentuoti neįmanoma“. Tai tinka ir įmonėse vykstantiems procesams. Jeigu gamybinį procesą ar kokio įrengimo darbą dar galima išvardinti punktais, tai įmonių valdymo principus sudėti ir į storą knygą nepavyktų. Juk įmonė yra „gyvas organizmas“ ir nuolat atsiranda naujų klausimų, kurie nebus praeityje aprašyti. Todėl išvardinti gero valdymo principai yra tik gairės – į ką būtina atsižvelgti, ką aptarti, suplanuoti.

Kai kuriais atvejais būtina turėti rašytines tvarkas ir instrukcijas. Pavyzdžiui, darbų saugos instrukcijos turi būti rašytinės. Arba turi būti rašytinė darbo apmokėjimo sistema, kai įmonėje dirba virš 20 darbuotojų. Būtinųjų tvarkų sąrašą galima būtų tęsti. Bet šios tvarkos reglamentuoja tik tam tikras sritis. Dažniausiai valdybos ar direktorių tarybos ar kito valdymo organo susirinkimai yra protokoluojami ir priimti sprendimai kontroliuojami vėlesniuose susirinkimuose. Taip pat gali būti sudaromas metinis susirinkimų planas ir svarstytini klausimai.

Įmonių kasdienybėje yra nemažai procesų, kurie taip ir nebuvo niekada aprašyti, bet įmonės darbuotojų kultūroje šie procesai yra suprantami ir palaikomi. Tai gali būti susiję su darbuotojų pareigybių hierarchijos nustatymu arba jos visišku nesilaikymu. Tokiu atveju nemažą vaidmenį atlieka vadovo ar jo vadovaujančių pavaldinių charakterio savybės bei vadovavimo stilius.

Todėl, netgi valdybą turinčiose bendrovėse, yra normalu, kai naujas valdybos narys yra supažindinamas su bendrovės kultūra ir vykstančiais procesais per tam tikrą laikotarpį, kuris gali tęstis net iki vienerių metų. Tai dar kartą įrodo, kad visko aprašyti neįmanoma ir ne visada tai yra efektyvu. Galima teigti, kad svarbiausius aspektus būtina aprašyti, tačiau visada bus tokių sričių, kurios taip ir liks darbuotojų, vadovų, akcininkų mintyse ir organizacijos palaikomoje kultūroje.

Patarimai, įdiegiant gero valdymo principus

Ir visgi, kaip įdiegti gero įmonės valdymo pricipus, jeigu nėra valdybos? Pateikiu kelis patarimus:

  1.  Už įmonės valdymą turi būti atsakingas vadovas ir jis renka reikiamo dydžio komandą. Jeigu vyriausiasis finansininkas nori imtis iniciatyvos, jis turėtų veikti savo kompetencijos ribose.
  2.  Vyriausiasis finansininkas yra svarbus asmuo įmonės valdyme dėl istorinių duomenų pateikimo, jų analizės ir prognozių sudarymo. Svarbi ir jo nuomonė, tačiau galutinį sprendimą geriau tegul priima kolegialus valdymo organas.
  3.  Įmonės procesai galėtų būti formalizuoti – trumpai aprašyti. Tačiau valdymo procesų kontrolei labiau pasitarnautų planas – punktai, kuriuos būtina aptarti reguliarių ir suplanuotų strateginių susirinkimų metu.

Jurgita Navikienė
Mokymų įmonės COUNTLINE lektorė

Verslo sėkmės istoriją sostinės centre kuria įmonės iš visos Lietuvos

0
Vilniaus centre įsikūrusio prekybos centro CUP strategijos dalis – po vienu stogu telkti stiprius, aktyvią rinkodarą vykdančius prekių ženklus. Tai užtikrina ilgalaikę partnerystę, sinergiją bei augimą. Tarp tokių prekybos centro nuomininkų – ne tik...

Kodėl gali kisti pajamų mokesčio suma, nors gyventojo atlyginimas nesikeitė

0
Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) primena, kad pernai gautas pajamas deklaruojantys gyventojai turėtų nenustebti, jei grąžintino ar mokėtino gyventojų pajamų mokesčio (GPM) suma kito, lyginant su praėjusiais metais, nors gautas atlyginimas ar patiriamos mokestį mažinančios...

Patarė kaip smulkiajam verslui reaguoti į vėl pakilusias palūkanas: planuoti, derėtis ir nepanikuoti

0
Vakar Europos centriniam bankui (ECB) vėl pakėlus bazinę palūkanų normą 0,5%, dar labiau išaugo smulkaus verslo pažeidžiamumas ir bankrotų tikimybė. Nors ECB sprendimo efektas realiame vartojime Lietuvą pasieks tik per kelias savaites ar mėnesius,...

Elektronikos atliekos: kada jos pavojingos, o kada – naudingos?

0
Tiek gamta, tiek ir žmogaus organizmas yra tarsi cheminės laboratorijos, kuriose vyksta daugybė cheminių reakcijų. Kai ekosistema nepažeista, visos šios reakcijos yra natūralios, nekenksmingos. Tą patį galėtume pasakyti apie elektronikos prietaisus, dujošvytes lemputes ir...

„Xiaomi“ pristato naujienas: proveržis, kuris keičia telefono kameros istoriją

0
Plataus profilio elektronikos gamintojas „Xiaomi“ pristatė naujausią išmaniųjų telefonų seriją – „Xiaomi 13 Series“. Elektronikos gamintojas bendradarbiaudamas su aukščiausios klasės fotoaparatų ir objektyvų gamintoju „Leica“ savo naujausiuose telefonuose vartotojams siūlo naują ir itin profesionalią...

„Sodra“: moterų ir vyrų darbo pajamų atotrūkis per metus padidėjo

0
Moterų padėtis darbo rinkoje vis dar mažiau palanki nei vyrų – vėliau tai atsispindi ir jų pensijose. Per metus atotrūkis tarp moterų ir vyrų darbo pajamų padidėjo beveik dviem procentiniais punktais – dabar vidutiniškai vyrai...

Darbo rinka Lietuvoje lėtėja: ekspertai pataria, kaip greitai ir sėkmingai įsidarbinti

0
Statistika rodo, kad pirmieji naujųjų metų mėnesiai dažnai tampa atspirties tašku naujo darbo paieškoms. Deja, naujausi Užimtumo tarnybos duomenys optimistiškai nenuteikia – naujųjų metų pradžia Lietuvoje rodo darbo rinkos lėtėjimo tendenciją: mažėja darbo pasiūlymų,...

Kaip padėti katei numesti svorio?

0
Nutukimas – tai problema, kuri vargina vis daugiau kačių. Turbūt žinote, kad antsvoris labai kenkia katės bendrai savijautai ir sveikatai, todėl svarbu pasirūpinti, kad katės svoris būtų optimalus. Svoris krenta tada, kuomet sukuriamas kalorijų...

Ryšys su žemės ūkiu iš kartos į kartą – lemtis ar pasirinkimas?

0
Rietavo savivaldybėje yra ne viena šeima, kurioje ūkininkauja tėvai ir vaikai, o kad ūkininkautų trys kartos – tai jau išimtis. Apie iš kartos į kartą perduotus ar nulemtus sprendimus ūkininkauti ar pasirinkti specialybę kalbėjomės...

7 patarimai, kaip paruošti automobilį žiemai

0
Atėjus žiemai, plikledis, minusinė temperatūra ir pūgos gali tapti tikru išbandymu vairuotojams bei jų automobiliams. Todėl svarbu iš anksto pasiruošti šalčiausiam metų laikui ir įsitikinti, kad jūsų transporto priemonė veikia tvarkingai. „carVertical“ ekspertai dalinasi...

Devynis kartus pamatuok, o dešimtą – kirpk, arba kodėl norėdamas paramos turi būti akylas

0
Su naujuoju programavimo laikotarpiu ateina daug naujovių. Keisis tiesioginių išmokų struktūra, kuri bus konstruojama pagal „žaliąją architektūrą“ ir sudarys galimybę išmokų gavėjams savanoriškai prisiimti papildomų aplinkosaugos reikalavimų, taip prie bazinės išmokos pelnyti papildomas išmokas,...

Kaip sutaupyti apsiperkant internete? 5 patarimai

0
Surasti norimą produktą, kuris optimaliai išpildytų kainos ir kokybės poreikius – nelengva. Dažnam vartotojui yra pažįstama situacija, kai po kelių valandų naršymo internete vis dar liekama tuščiomis rankomis, o el. parduotuvėse randami pasiūlymai nepadeda...

2022 metais dvigubai išaugo gaminančių vartotojų skaičius

0
2022 metais gaminančių vartotojų skaičius Lietuvoje išaugo daugiau nei 2 kartus – 25 427 elektros vartotojų savo reikmėms įsirengė saulės elektrines savo namuose ar įmonėse, kurių bendra galia sudarė 310,5 MW. Metų pradžioje šalyje...

Patrauklus CV: 4 taisyklės, kurios padės įsidarbinti

0
Norint sėkmingai save realizuoti profesinėje srityje, vien būti geru specialistu nepakanka. Svarbu ir tinkamai save pristatyti potencialiems darbdaviams. Tam daugeliu atvejų nepakeičiami išlieka solidus CV ir tinkamai prižiūrima socialinio tinklo „LinkedIn“ paskyra. Personalo ir...
spot_img
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com