Šeštadienis, 20 balandžio, 2024
spot_img
spot_img

Didelė infliacija daro įtaką žmonių pasirinkimams

Ar jau skaitėte?

Skaitomiausi

Nepaisant to, kad 2022 m. sausį-rugsėjį valstybės biudžeto pajamos iš akcizų buvo 3,6 proc. didesnės nei 2021 m. tą patį laikotarpį, tačiau rugsėjo mėnesio alkoholio akcizų surinkimo dinamika suteikia tam tikrą pagrindą nerimui. Lyginant su 2021 m. rugsėju, valstybės pajamos iš alkoholio akcizų jau mažėjo 1,7 proc., o bendrą pajamų iš alkoholio akcizų nuosmukį lėmė kritusios tarpinių produktų ir stiprių alkoholinių gėrimų akcizų pajamos – atitinkamai -14,3 proc. ir -5,4 proc.

Vertinant alkoholio akcizų surinkimo ir alkoholinių gėrimų suvartojimo tendencijas skirtinguose alkoholio segmentuose, galima daryti prielaidą, kad spartus infliacijos tempas Lietuvoje pradeda turėti tiesioginį poveikį alkoholio vartojimo įpročiams: panašu, kad Lietuvos vartotojai po truputį pereina nuo stipresnių alkoholinių gėrimų vartojimo prie silpnesnių (ir pigesnių) alkoholinių gėrimų vartojimo.

Smunka vyno ir fermentuotų gėrimų vartojimas

Naujausi Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) duomenys apie alkoholinių gėrimų suvartojimą rodo, kad per metus, t.y. lyginant su 2021 m. rugsėju, vyno ir fermentuotų gėrimų suvartojimo apimtys sumažėjo iš karto dešimtadaliu (arba -3 020 hektolitrų). Negana to, vyno ir fermentuotų gėrimų vartojimas mažėjo kas mėnesį, išskyrus birželį.

Tai atsispindi ir VMI statistikoje: 2022 m. sausį-rugsėjį, lyginant su 2021 m. sausiu-rugsėju, vyno ir fermentuotų gėrimų vartojimo apimtys nukrito beveik 6 proc., arba 17 tūkst. hektolitrų. Tai – akivaizdus požymis, kad alkoholio vartotojai tam tikra prasme palieka vynų segmentą ir pereina prie kitų, pigesnių gėrimų.

Sparčiai krenta stiprių gėrimų suvartojimas ir iš jų surenkamas akcizas į valstybės biudžetą

Aleksandras Izgorodinas.

Negana to, tris mėnesius iš eilės fiksuojamas stipriųjų alkoholinių gėrimų suvartojimo mažėjimas ir stiprių gėrimų vartojimo kritimo tempas tik spartėja. Pavyzdžiui, jeigu liepą spiritinių gėrimų ir etilo alkoholio vartojimas krito 2 proc., rugsėjį jau buvo fiksuojamas 11,5 proc. vartojimo nuosmukis.

Išaugę stipriųjų alkoholinių gėrimų akcizai kurį laiką kompensavo mažėjantį stipriųjų alkoholinių gėrimų vartojimą, tačiau rugsėjį valstybės biudžeto pajamos iš akcizų stipriam alkoholiui jau buvo 5,4 proc. mažesnės nei prieš metus. VMI duomenys rodo, kad šiemet stipriųjų alkoholinių gėrimų suvartojimo apimtys iš viso sumažėjo 6,4 proc., arba 5 852 hektolitrų. Stipriai nukritus stiprių alkoholinių gėrimų suvartojimui, šiemet nebeauga ir valstybės pajamos iš stiprių alkoholinių gėrimų akcizo: 2022 m. sausį-rugsėjį jos jau buvo 0,03 proc. mažesnės nei prieš metus.

Auga alaus suvartojimo apimtys ir surenkamas akcizas iš šio gėrimo segmento

Tačiau įdomu tai, kad mažėjant vyno ir stiprių alkoholinių gėrimų suvartojimui, paraleliai auga alaus suvartojimo apimtys. VMI duomenys rodo, kad per devynis šių metų mėnesius, lyginant su 2021 m. sausio-rugsėjo mėnesiais, alaus pardavimai išaugo 5,7 proc. (+518 411 hektolitrų). Palyginimui – vyno ir fermentuotų gėrimų pardavimai minėtą laikotarpį mažėjo 17 093 hektolitrų, tarpinių produktų vartojimo apimtys sumažėjo 2 618 hektolitrais, spiritinių ir etilo alkoholio gėrimų suvartojimas nukrito 5 852 hektolitrais.

Tai reiškia, kad šiemet Lietuvos vartotojai ženkliai sumažino vyno ir stiprių alkoholinių gėrimų vartojimą, bet akivaizdžiai padidino alaus suvartojimą. Stipriai išaugus alaus suvartojimui, šiemet alaus akcizų įplaukos išaugo 13 proc., arba 8,6 mln. EUR. Palyginimui – bendros valstybės pajamos iš alkoholio akcizų šiemet išaugo 10,4 mln. EUR (+3,6 proc.), o tai reiškia, kad išaugusios valstybės biudžeto iš alaus akcizų pajamos šiemet sugeneravo 83 proc. bendro valstybės pajamų iš alkoholio akcizų prieaugio.

Įsibėgėjusi infliacija daro įtaką žmonių pasirinkimui

VMI skaičiai aiškiai rodo, kad šiemet Lietuvos vartotojai pereina iš vyno ir stiprių alkoholinių gėrimų segmento prie alaus, o esminės įtakos tokiam vartojimo pokyčiui turėjo įsibėgėjusi infliacija bei akcizų vynui ir stipriajam alkoholiui augimas. Tai papildomai padidino vyno ir stiprių alkoholinių gėrimų kainas.

Lietuvos statistikos departamento duomenys rodo, kad 2022 m. rugsėjį Lietuvos vartotojų lūkesčiai nukrito į 2020 m. balandžio lygį (t.y. į COVID-19 pandemijos pradžios ir karantino įvedimo lygį). Viena esminių augančio Lietuvos vartotojų pesimizmo priežasčių – stipriai pablogėjusi Lietuvos gyventojų nuomonė apie savo finansų perspektyvas. Ji 2022 m. rugsėjį taip pat buvo artima 2020 m. balandžio lygiui.

Sparčiai išaugus infliacijai, išaugus energetikos ir kitų būtiniausių prekių ir paslaugų kainoms, Lietuvos vartotojai atitinkamai pakoregavo ir alkoholinių gėrimų suvartojimo įpročius: iš brangesnių vyno ir stiprių gėrimų segmentų žmonės perėjo į alaus segmentą. Labai tikėtina, kad panaši tendencija išsilaikys bent iki šių metų pabaigos, o tai atitinkamai koreguos žemyn valstybės biudžeto pajamas iš stipraus alkoholio ir vyno gėrimų.

Aleksandras Izgorodinas
Ekonomistas

Kartu ir po darbo valandų: IKI kolegos susitinka uždaruose klubuose

0
Įvairios „Iki“ siūlomos papildomos naudos ir plačios vidinės karjeros galimybės – tik keletas iš gausybės privalumų, padedančių prekybos tinklui pritraukti naujų talentų ir išlaikyti esamus darbuotojus. Aukšta vidinė kultūra ir išskirtinė saviraiškos laisvė natūraliai...

Iki šiol nematyta idėja virsta dar viena „Iki“ inovacija: į pirmąjį posėdį susirinko „Iki“...

0
Prekybos tinklas „Iki“, nuolat siekdamas užtikrinti geriausią apsipirkimo patirtį, tęsia drąsių idėjų įgyvendinimo lyderystę. „Iki“ šiais metais ėmėsi dar vienos inovacijos – subūrė „Iki“ klientų valdybą. Naujovė sulaukė milžiniško susidomėjimo, ir iš 1200 kandidatų...

Aktuali naujiena gyventojams ir verslui, kuriems rūpi tvarumas: specialius maišelius maisto atliekoms „Iki“ galės...

0
Lietuvoje jau 2 mėnesius daugelyje miestų galioja nauja tvarka, kaip rūšiuoti maisto atliekas: gyventojai kviečiami jas kaupti atskirai ir išrūšiuoti pagal nustatytas taisykles. Daugumoje miestų gyventojams dalinami specialūs kibirėliai, o Vilniaus apskrities gyventojų prašoma...

„Iki“ atidarė ilgai lauktą parduotuvę „Europos“ prekybos centre: išskirtinėje parduotuvėje – ir vietoje kepamos...

0
Vilniaus centrinis verslo rajonas tampa dar patrauklesnis lankytojams ir gyventojams. Aktyviai plėtrą vykdantis prekybos tinklas „Iki“ Vilniuje pirmadienį atidarė parduotuvę prekybos centre „Europa“, Konstitucijos prospekte. Sostinės verslo centre duris atvėrė didžiausio formato tinklo parduotuvė,...

Pensijos tolsta, darbuotojai sensta. Keisti požiūrį privalės ir darbdaviai

0
Amžius, kuomet Lietuvos piliečiai gali išeiti į senatvės pensiją, šiemet pasiekė 64 metus ir 8 mėnesius vyrams bei 64 metus ir 4 mėnesius moterims. Abiejų lyčių pensijos amžius susilygins 2026 metais, kai pasieks 65...

Artėjant Velykoms „Iki“ atidarė atnaujintą parduotuvę Vilniaus Pilaitės rajone

0
Ketvirtadienį po renovacijos duris atvėrė moderni prekybos tinklo „Iki“ parduotuvė Pilaitėje, adresu Priegliaus g. 2, Vilnius. Į šios 2 širdelių formato parduotuvės atnaujinimą dėl didesnio patogumo pirkėjams buvo investuota daugiau nei milijonas eurų. „Nuolat rūpinamės,...

Artėjant Velykoms „Iki“ atidarė atnaujintą parduotuvę Visagine

0
Antradienį po renovacijos duris atvėrė moderni prekybos tinklo „Iki“ parduotuvė Visagine, adresu Taikos g. 80A-1. Į šios 2 širdelių formato parduotuvės atnaujinimą dėl didesnio patogumo pirkėjams buvo investuota apie 1,1 mln. eurų. „Nuolat rūpinamės, kad...

Ir pigiau, ir skaniau: naudingos „Iki“ akcijos – ne tik majonezui, bet ir liežuviui,...

0
Sočias ir be galo skanias Velykas galima suruošti be vargo ir be didelių išlaidų. Tuo jau spėjo įsitikinti būriai pirkėjų, šią savaitę gužančių į „Iki“ parduotuves. Ypač plačiu asortimentu ir šviežia produkcija garsėjantis tinklas...

„Lidl Lietuva“ darbuotojų sveikatos draudimui skyrė daugiau nei pusę milijono eurų

0
Siekiant užtikrinti visapusišką darbuotojų gerovę, „Lidl Lietuva“ jau šeštus metus iš eilės visus įmonės darbuotojus apdraudė papildomu sveikatos draudimu, šiemet įmonė tam skyrė beveik 600 tūkst. eurų. Visiems komandos nariams yra suteikiamos vienodos draudimo...

Kovą tvarumo mėnesiu skelbiančiai „Iki“ pokyčių siekti padeda darbuotojų iniciatyvumas  

0
Komandą svarbiam tikslui vienijantis prekybos tinklas „Iki“ kovą skelbia tvarumo mėnesiu. Įmonė siekia ne tik supažindinti darbuotojus su tvarumo planais ir pasiekimais, bet ir paskatinti juos siūlyti savo idėjas. Siekiama, kad tapę tvarumo ambasadoriais,...

Prekybos tinklas „Iki“ – tvariausių prekės ženklų Lietuvoje reitingo dešimtuke

0
Prekybos tinklas „Iki“ už nuolatinį progresą tvarumo srityje sulaukė svaraus įvertinimo. Nuosekliai tvarumo principais savo veikloje besivadovaujančio ir inovatyvius sprendimus rinkoje diegiančio „Iki“ pažanga pripažinta nepriklausomame tarptautiniame tyrime. „Iki“ tvariausių prekės ženklų Lietuvoje reitinge...

Kovo 17-oji: vardadieniai, astrologija, dienos INFO

0
Kovo septynioliktoji, sekmadienis, (paskutinė 11-osios metų savaitės diena), iki Naujųjų metų lieka 288 dienos. Savo vardadienius šiandien švenčia Gendvilas, Gendvilė, Gertrūda, Patrė, Patricija, Patricijus, Patrikas, Patris, Patrys, Vita; rytoj: Anzelmas, Eimutė, Eimutis, Einarta, Einartas, Einartė, Einas,...

6 netradicinės investavimo galimybės: nuo retų monetų iki prabangių automobilių

0
Išgirdę apie investavimą greičiausiai pirma pagalvojame apie vertybinius popierius, akcijas ar nekilnojamą turtą. Tačiau savo pinigus įdarbinti galima ir investuojant į mažiau populiarias sritis, kurios gali būti susijusios su jūsų hobiu, o ilgalaike grąža...

CUP vadovė: augame, nes žinome, ko reikia klientui ir ką galime patys

0
Nuolat atsinaujinantis, popandeminiu laikotarpiu stabiliai augęs Vilniaus prekybos centras CUP apžvelgia pastebimai gerėjančius savo veiklos rezultatus. 2023 m. lankytojų srautai, palyginti su 2022 m., augo 15 proc., bendra nuomininkų apyvarta per tą patį laikotarpį...
spot_img
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com