Sekmadienis, 18 gegužės, 2025
spot_img
spot_img

378 milijonai eurų – tokio dydžio kompensacijos gali reikalauti nukentėję gyventoja

Ar jau skaitėte?

Skaitomiausi

378 milijonai eurų – tokio dydžio kompensacijos gali reikalauti nukentėję gyventojai, kiti tretieji asmenys bei katastrofos padarinius likvidavusios tarnybos

2024 m. lapkričio 25 d. rytą Vilniuje, netoli oro uosto, šalia gyvenamojo namo nukritus ir sudužus Ispanijos oro bendrovės „Swift Air“ lėktuvui „Boeing 737-476 (SF)“, buvo padaryta žala ne tik lėktuvu gabentiems kroviniams ir paštui, tačiau ir trečiosioms šalims.

Šarūnas Baublys, asociacijos Dronea valdybos narys.
Šarūnas Baublys, asociacijos Dronea valdybos narys.

„Atvejis, kai Europos Sąjungos (ES) komercinis lėktuvas patiria avariją, yra itin retas. 2024 m. gruodžio pradžioje paskelbtoje Europos aviacijos saugos agentūros (EASA) Metinėje saugos apžvalgoje patvirtinama, kad aviacija išlieka saugiausia transporto rūšis. 2023 m. ES danguje įvykdyta daugiau kaip 7,3 mln. komercinių skrydžių, per kuriuos neįvyko nė vienos EASA valstybių narių oro vežėjų avarijos, kurioje žuvo žmonės. Vidutiniškai 20 000 skrydžių per dieną ir daugybė kasdien saugiai skraidančių keleivių ir krovinių. Aukšta skrydžių sauga užtikrinama dėka veiksmingų ir nuoseklių ES teisės aktų taikymo“, – pabrėžė Šarūnas Baublys, asociacijos Dronea valdybos narys.

ES oro transportu už atlygį ir (arba) samdos pagrindais vežti keleivius, paštą ir (arba) krovinius, gali tik bendrovė, turinti atitinkamą licenciją oro susisiekimui. Viena pagrindinių sąlygų gauti minėtą licenciją – atitikti Reglamente (EB) Nr. 785/2004 dėl draudimo reikalavimų oro vežėjams ir orlaivių naudotojams su paskutiniais pakeitimais, padarytais Reglamentu (ES) 2020/1118, reikalavimus. Šiais reglamentais nustatytas būtiniausias draudimo lygis, apdraudžiant oro vežėjų atsakomybę keleivių, bagažo, krovinių ir trečiųjų šalių atžvilgiu, pvz., nustatyta, kad būtiniausia (ne mažesnė) vežėjo atsakomybės už krovinį draudimo suma yra 22 specialios skolinimosi teisės (SST) už kilogramą (1 SST = 1.26 Eur), taigi, beveik 27.7 Eur, o pametus ar sugadinus bagažą – vienam keleiviui gali būti išmokėta iki 1 288 SST, t.y . beveik 1623 Eur kompensacija.

„Kaip minėjau, tokio dydžio lėktuvai retai dūžta, todėl daugeliui klausimai apie avarijos sukeltą žalą iškyla dar rečiau. Komerciniai skrydžiai yra susiję su didelėmis rizikomis, ypač gyvenamųjų teritorijų ar pramonės zonose. Draudimas trečiųjų šalių atžvilgiu yra privalomas tam, kad būtų užtikrinama tiek nukentėjusiųjų asmenų, tiek infrastruktūros savininkų finansinė apsauga. Be draudimo tokio masto žala galėtų likti neatlyginta, o tai sukeltų tiek socialines, tiek ekonomines pasekmes. ES oro vežėjo minimali atsakomybė trečiųjų šalių atžvilgiu nelaimingo atsitikimo atveju Reglamente siejama su lėktuvo maksimalia kilimo mase (MTOM). Avariją patyrusio „Boeing 737-476 (SF)“ masė didesnė nei 50 tonų, todėl Reglamente nustatyta privaloma draudimo apsaugos suma yra 300 milijonų SST, beveik 378 milijonų Eur“, – tęsė jis.

Žala trečiųjų šalių atžvilgiu gali apimti žalą bet kokiam turtui ant žemės, asmenų sužalojimai, įskaitant neturtinę žalą (pvz., dvasiniai išgyvenimai, nepatogumai, išgąstis), žalą aplinkai, kitas išlaidas, susijusias su avarijos sukeltomis pasekmėmis. Jei nukentėjo gyventojai (mirtys, traumos ar sveikatos sutrikimai), oro vežėjas privalo atlyginti medicinines išlaidas, netekties atveju – laidotuvių išlaidas bei išmokėti kompensaciją artimiesiems. Pažymėtina, kad vadovaujantis Monrealio konvencija, kurios nuostatos taikomos visoms ES valstybėms narėms, maksimalus kompensacijos dydis už fizinę žalą nėra ribojamas. Taip pat atlyginama už sugadintą ar sunaikintą turtą, įskaitant gyvenamuosius namus, automobilius ar kitą infrastruktūrą. Gyventojams gali būti teikiamas laikinas būstas, kol bus atstatytas jų turtas, o išlaidos dėl laikino gyvenimo kitur taip pat kompensuojamos. Jei dėl avarijos buvo padaryta žala gamtai (pvz., naftos produktų išsiliejimas, užteršta dirva ar vanduo), oro vežėjas atsako už aplinkos pagal ES aplinkosaugos teisės normas atkūrimo išlaidų padengimą. ES teisės aktuose taip pat sprendžiamas platesnio masto su aviacija susijusių incidentų ekonominio poveikio klausimas, todėl verslo vienetai, kurie patyrė žalą dėl laikino verslo nutraukimo, susijusio su avarija, pvz., laikinai sustabdyti skrydžiai, vėluojantys ar prarasti kroviniai, negalėjimas vykdyti verslo veiklos avarijos zonoje, gali teikti pretenzijas.

Pažymėtina, kad tarnybos (pvz., priešgaisrinė tarnyba, greitoji pagalba, policija), kurios dalyvavo likviduojant avarijos padarinius, taip pat turi teisę reikalauti kompensacijos už patirtas išlaidas. Oro vežėjas gali būti įpareigotas padengti valymo, gelbėjimo ir infrastruktūros atkūrimo ir kitas su padarinių likvidavimu susijusias išlaidas.

ES Reglamente (EB) Nr.785/2004 atsakomybė nustatoma kaip griežtoji, tai reiškia, kad oro vežėjas „Swift Air“ atsako nepriklausomai nuo kaltės. Todėl vežėjas privalo užtikrinti, kad būtų išmokėtos kompensacijos visiems nukentėjusiesiems pagal draudimo sąlygas. Jei draudimo suma yra per maža padengti visą žalą, gali būti taikomos papildomos teisinės priemonės.

Asociacija Dronea vienija patyrusius transporto specialistus, turinčios ilgalaikės darbo su Europos Komisija, Tarptautine civilinės avacijos organizacija ir Europos saugios oro navigacijos organizacija (Eurokontrolės) patirties ir prisideda prie aviacijos politikos formavimo ES mastu, siekdama aukščiausio saugumo ir atsakomybės standartų įgyvendinimo.

Vidmantas KAIRYS
Vadovas
Asociacija Dronea

Atskleidė, kuri profesija Lietuvoje – pavojingiausia

0
Artėjant Pasaulinei darbuotojų saugos ir sveikatos dienai, Valstybinė darbo inspekcija (VDI) atskleidė, kuriame sektoriuje įvyksta daugiausiai nelaimingų atsitikimų ar net tragedijų. Sudėtingiausia situacija išlieka...

Ko negali dirbtinis intelektas? Žmogaus pranašumas pardavimų srityje

0
Sakoma, kad dirbtinis intelektas (DI) galėtų automatizuoti apie 30–50% užduočių pardavimų procese. Kaip teigia dirbtinio intelekto ekspertas, pirmosios Lietuvoje dirbtinio intelekto agentūros „WhyAI“ įkūrėjas...

Lietuviškų „oho!“ traškučių ir sausų pusryčių gamintojo eksportas pernai augo iki 22 mln. eurų

0
Lietuviško kapitalo traškučių ir sausų pusryčių „oho!” gamintojo „Naujasis Nevėžis“ 2024 metais milijoninės investicijos grįžo išaugusiu eksportu. Bendrovės eksportas padidėjo iki 22 mln. eurų...

Dar vienas įvertinimas: „Lidl Lietuva“ – patraukliausias darbdavys prekybos kategorijoje

0
„Lidl Lietuva“ pelnė patraukliausio darbdavio apdovanojimą prekybos ir pardavimų srityje bei pateko tarp 50-ies geriausių šalies darbdavių bendrame reitinge. Nugalėtojai paskelbti remiantis šių metų...

Kas bendro tarp rizikų valdymo ir lietuviškų metų laikų?

0
Kaip pastarųjų metų neapibrėžta geopolitinė situacija ir tikėtino verslo sąlygų ir mokesčių keitimo atmosfera veikia šalies smulkų ir vidutinį verslą – ar jis planuoja...

Nuo buto remonto iki privataus lėktuvo: kam žmonės naudoja paskolas?

0
Šiandien vis daugiau žmonių paskolas renkasi ne tik būtiniausiems poreikiams, bet ir svajonėms įgyvendinti – nuo įprasto būsto remonto iki vilos Ispanijoje ar net...

Nacionalinėje vokiečių kalbos olimpiadoje varžėsi per pusšimtį Lietuvos mokinių

0
Kovo 28–29 dienomis Klaipėdos Vytauto Didžiojo gimnazijoje vyko 14–18 metų moksleiviams skirtas renginys „Lietuvos mokinių vokiečių kalbos olimpiada ir konkursas“. Pasak Lietuvos neformaliojo švietimo...

UAB „Gulbelė“ komercijai vadovaus Diana Taletavičienė

0
Mažmeninės prekybos tinklo UAB „Gulbelė“, valdančio beveik 70 krautuvių visoje Lietuvoje, komercijai vadovaus Diana Taletavičienė. Ilgametę patirtį prekybos sektoriuje sukaupusi vadovė rūpinsis prekybos tinklo...

Apklausa: lietuviai planuoja gausesnį Velykų stalą nei pernai, tačiau neaplenks akcijų  ir nuolaidų  

0
Artėjant vienai didžiausių metų švenčių, kone visos šeimos stengiasi paruošti įvairesnį stalą ir primarginti kiaušinių. Prekybos tinklo „Rimi“ duomenimis, šiemet 13 proc. respondentų planuoja...

Derančios įmonės bei asmeninės darbuotojo vertybės: kodėl svarbu, kad jos sutaptų?

0
Ar kada teko susimąstyti, kas darbe teikia didžiausią motyvaciją? Konkurencingas atlyginimas, papildomos naudos, plačios karjeros galimybės – visa tai svarbu, tačiau tyrimai rodo, kad...

Velykų sekmadienį keisis „Rimi“ darbo laikas: veiks budinčios parduotuvės

0
Balandžio 20 d., Velykų sekmadienį, dalis prekybos tinklo „Rimi“ parduotuvių nedirbs, tačiau įsigyti prekių šventiniam stalui pirkėjai galės budinčiose parduotuvėse. Iš viso duris lankytojams...

Įtrauki darbo aplinka visiems: kaip „Lidl Lietuva“ skatina lyčių lygybę ir moterų lyderystę?

0
Lygybė darbovietėje nėra tik privalumas – tai būtinybė. „Lidl Lietuva“ kasdien siekia tai užtikrinti – kuria atvirą ir įtraukią darbo aplinką. Įmonėje kiekvienas darbuotojas,...

Lietuvos gyventojai „į rankas“ uždirba kone mažiausiai ES

0
Lietuvos gyventojai „į rankas“ uždirba kone mažiausiai Europos Sąjungoje, o turintys vaikų „į rankas“ uždirba daugiau nei vienišiai. Eurostato duomenimis,  šveicarai, vieni daugiausiai uždirbančių...

Freor LT“ kreipiasi į Aukščiausiąjį teismą: Lietuva ignoravo Europos Sąjungos teisę ir pritaikė atsakomybę...

0
UAB „Freor LT“ vadovas skundžia Aukščiausiajam teismui Vilniaus apygardos teismo sprendimą, kuriuo buvo pritaikyta administracinė atsakomybė už nelegalų darbą, įdarbinus karo pabėgėlį iš Ukrainos....
spot_img